Activiteiten
Bevorderen sociaal emotionele ontwikkeling door:
-
Individuele begeleiding en coachen van het kinderen en jongeren, ouders en leerkrachten.
-
Groepscoaching ( vooral creatieve coaching, denk dan aan kleien, tekenen en schilderen van emoties en gebeurtenissen en rollenspel).
-
Groepslessen sociale vaardigheid ( bevorderen van de sociale vaardigheden van kinderen en jongeren)
-
Gesprekken in de groep en individueel ( verschillende thema’s) met zowel kinderen, jongeren,ouders en leerkrachten.
-
Gebruik maken van verschillende methoden om de sociale vaardigheden te vergroten ( Skills-methode, Goldstein methode, groei mindset, familieopstellingen en communicatiebeginselen).
-
Empathielessen en sociale vaardigheidslessen om het gedrag en empathisch vermogen van kinderen en jongeren te ondersteunen.
Workshops en bijeenkomsten
-
Coaching van ouders/opvoeders, kinderen en 'beginnende' leerkrachten.
-
Begeleiden van ouders/opvoeders, kinderen en 'beginnende' leerkrachten.
-
Diverse workshops zoals: gedrag en opvoeding, gezond leven, opstellingen, opvoeding, omgaan met geld en gezondheid.
Financiën
Lessen in omgaan met geld en kennis van geldzaken
Hoe schulden te voorkomen
Bevorderen financiële vrijheid
Projecten voor goede doelen
Voeding en gezonde leefstijl
De deelnemers leren biologisch en vegetarisch koken en hoe zij gezond met hun lichaam om kunnen gaan. Het koken is gericht op de behoefte van kinderen en ouders, bijvoorbeeld kinderen met ADHD, glutenintolerantie, allergieën en/of overgewicht.
Workshops over gezonde leefstijl.
Uitstapjes naar instanties die gezonde voeding/leefstijl bevorderen.
Maatschappelijke begeleiding
Leren kennen en waarderen van de natuur,
Contact met mensen die hulp bieden aan de maatschappij zoals: artsen, ambulancepersoneel, politie, brandweer en mensen die veel doen voor de maatschappij en uitstapjes naar verschillende instanties.
Levensbeschouwing (leren omgaan met verschillende religies en culturen en respect hebben voor verschillende levensopvattingen)
De deelnemers leren communiceren met instanties en presentaties geven en maken hierbij gebruik van ICT.
De deelnemers lopen maatschappelijke stages bij verschillende instellingen.
Sport en spel
(Kick)boksen, karate en Jiujitsu om het zelfvertrouwen en discipline te vergroten, leren zichzelf te verdedigen en samen leren werken.
Spellen om het samenwerken te vergroten
Verschillende sportactiviteiten om het gezond leven en bewegen te stimuleren.
Workshops over gezond leven en sporten
Trainingen, begeleiding en coaching van 'beginnende' leerkrachten
De eerste jaren voor de klas zijn vaak intens en bepalend. Uit onderzoek blijkt dat ruim 30% van de startende leerkrachten binnen vijf jaar het onderwijs verlaat, vaak vanwege een te hoge werkdruk en een gebrek aan ondersteuning. Bij B-Okay geloven we dat goede begeleiding en gerichte training het verschil kunnen maken. Daarom bieden we de training Balans en Verbinding aan – speciaal ontwikkeld voor beginnende leerkrachten.
In deze training staat het vinden van een gezonde balans centraal: tussen werk en privé, tussen geven en ontvangen, tussen structuur en flexibiliteit. Daarnaast ligt de focus op verbinding – met jezelf, met collega’s én met je leerlingen. Want een leerkracht die stevig staat en zich verbonden voelt, maakt écht impact in de klas.
Onderwerpen die in de training aan bod komen:
- Persoonlijk leiderschap ontwikkelen
- Omgaan met de verschillende dynamieken van het leerkracht zijn
- Klassenmanagement en structuur
- Growth mindset en motivatie bij leerlingen stimuleren
- Empathie en Emotionele intelligentie in de klas
- Cultuursensitief lesgeven
- Effectief met ouders communiceren